Pages

Wednesday 8 January 2014

Malaysia negara 4 musim?



Apa perasaan korang kalau Malaysia turun salji? Seronok? Teruja sampai terlompat-lompat? Takut?
Korang rasa logik tak? Ikutkan berita minggu lepas, Amerika bahagian Chicago, New York diturunkan salji tebal. Hari ni pulak (8 Jan 2014), Amerika Latin mengalami cuaca panas melampau. 
Korang ingat lagi, bulan lepas (Dec'13), Mesir, Syria, Palestin mengalami musim salji. Itu antara negara-negara yang dikira mustahil untuk salji turun.
Menurut salah satu blog, perubahan magnet pada kerak bumi menyebabkan Kutub Utara bergerak dengan lebih cepat ke arah Siberia untuk berada pada kedudukan 40 darjah. Beberapa kajian mendapati pergerakan itu berlaku semakin laju pada jarak 42 km sebulan dan dianggarkan berganjak 2 km sehari pada tahun 2013. Ia merentasi garisan Khatulistiwa untuk berada pada kedudukan 40 darjah di selatan. Jika keaadan itu berlaku, seluruh permukaan bumi berkemungkinan akan berubah seperti dipaparkan dalam filem sains fiksyen berjudul 2012. Paling memeranjatkan, kawasan Amerika Selatan terutamanya Brazil didakwa akan menjadi Kutub Utara manakala India menjadi Kutub Selatan.

Bagaimana pula dengan nasib Malaysia? Ia dikatakan akan membeku dan berada sebaris dengan india, sekali gus meletakkan garisan Khatulistiwa berada di Antartika.


No comments:

Post a Comment